Elämässä voi päätyä esittämään valheellista roolia – Miten kierteestä pääsee irti?

Saatamme joskus ajautua esittämään ulospäin roolia, joka ei vastaa todellista tunnettamme tai olotilaamme. Esittäminen voi kuormittaa ja oireilla monin tavoin, mutta valheellisesta kierteestä on mahdollista myös vapautua.

”Mulla menee hyvin töissä ja perhe-elämässä. Oon tehokas harrastuksissa ja mä voin hyvin.” Mitä jos tämä kaikki ei olekaan totta. Joskus ihmiset saattavat ajautua tai valita esittämään ulospäin rikasta, rakasta ja nokkelaa, vaikka sisällä onkin raskasta oloa. Parisuhteessa voi olla erimielisyyttä, jopa eroaikeita ja lasten kanssa tuntuu vaikealta. Yhdellä lapsella voi olla oppimisvaikeuksia tai kaveripulaa, toisella päihdekokeilua, kolmannen elo menee suurin piirtein ”tavanomaisesti” ja neljännen elämässä saattaa olla rikollisuutta. Entäpä raha? Saattaa olla, että eletään rahapäivästä rahapäivään tai velalla, vaikka ulospäin näyttää, ettei perheessä tai yksilöllä ole taloudellisia haasteita.

Mieli voi paremmin, kun ei tarvitse esittää

Kiinnostukseni pysähtyä tämän ilmiön äärelle nousee mielen hyvinvoinnin näkökulmasta. Pohdin, mitä tapahtuu mielen hyvinvoinnille, kun joudumme esittämisen maailmaan syystä taikka toisesta. Miten kauan jaksamme esittämistä? Milloin kuormitumme niin, että se näkyy ja tuntuu kehon pahoinvointina, huonona käytöksenä tai esimerkiksi lisääntyneenä päihdekäyttönä?

Joskus tilanne saattaa olla myös sellainen, että esimiehenä, vanhempana, puolisona, ystävänä, siskona tai veljenä meidät on ympäristön toimesta pakotettu toimimaan ja toteuttamaan joitakin rooleja tahtomattamme. Oli tilanne mikä tahansa, valheellisen esittämisen kierteen voi katkaista ja tilanteeseen hakea muutosta. Uuden kasvun mahdollistamana voimme vapautua myös toisten meille asettamista odotuksista ja rooleista.

Lähde rohkeasti etsimään muutosta

Jos on jo käynyt niin, että olet jossakin ihmissuhteessa tai työtehtävässä ajautunut epämiellyttävältä tuntuvaan esittämiseen, tässä muutama askel kierteen purkamiseen.

  1. Tunnista ja tunnusta oma tilanne.
  2. Tutkaile ja katso omaa tilannetta rohkeasti. Voit kysyä itseltäsi näitä kysymyksiä: elänkö sellaista elämää kuin haluan työssäni, perheessäni, parisuhteessani, harrastuksissani tai ystävien ja sukulaisten kanssa? Jos haluan muuttaa jotakin, mitä se olisi? Mikä olisi ensimmäinen askel muutoksen suhteen? Parantaisiko mahdolliset muutokset pidemmällä aikavälillä mieleni hyvinvointia?
  3. Voit jakaa ajatuksia oman arvion mukaan toiselle ihmiselle tai tarkastella asioita itseksesi, vaikka kirjoittamalla. Ymmärrä oma tapasi käsitellä asiaa – joku saattaa kertoa muutoksen tarpeestaan kaikille, aivan kuten ihmiset kertovat muistakin muutoksista ja toiset taas käsittelevät asioita hiljaisesti.
  4. On tärkeä kohdata kaikki tunteet ja ajatukset ajan kanssa – itkut on itkettävä ja pettymykset pureskeltava.
  5. Muutosta ei tarvitse kiirehtiä. Voit suhtautua siihen niin, että sinulla on yhtä kauan aikaa muuttua ja muuttaa omaa toimintaasi kuin olet piilotellut haasteita tai esittänyt jotakin muuta kuin olet.
  6. Huomioi myös muutoksesta aiheutuvat epävarmuuden tunteet. Ensimmäiset askeleet muutoksessa voivat tuntua todella vapauttavalta, mutta usein uusi vaihe aiheuttaa myös ahdistuksen ja pelon tunteita: ”Hyväksytäänkö minua, vaikka en esitä voivani paremmin kuin todella voin.” Hylätyksi tulemisen pelko on luonnollista ja hylkääminen on se, mitä me ihmiset usein eniten pelkäämme.
  7. Pikkuhiljaa saat muutoksen alulle ja voit tulla esiin sinä ihmisenä, joka nykyään haluat olla.
  8. Jos asian käsittely, kierteen purkaminen tai muutoksesta aiheutuvien tunteiden käsittely on omin keinoin vaikeaa, hae rohkeasti tukea itsellesi muutoksen toteuttamiseen.

Toivon, että tämä kirjoitus rohkaisee sinua pohtimaan omaa tilannettasi ja saat avaimia valheellisten roolien purkamiseen. Aion itsekin tutkia tarkasti esittämiäni kysymyksiä ja lähden vastaamaan niihin yksi kerrallaan. – Kiireettömästi ja rehellisesti. Ainakin itselleni.

 

Jos tarvitset apua työyhteisösi hyvinvointiin, lue lisää palveluistamme!

Johanna Vilppola
Työhyvinvoinnin ja kriisityön asiantuntija
050 470 5057
johanna.vilppola@treili.fi