Mielenterveys, ei mun ongelma

Olen ollut ammattini ja työni puolesta erilaisissa tilanteissa puhumassa tai keskustelemassa teemoista mielenterveys, mielenterveyshäiriöt tai mielensairaus. Erityisen mieleenpainuva kohtaaminen oli eräillä messuilla, kun meillä luki ständillä jotakin mielenterveysteemaan liittyvää ja rohkaisin ohikulkevia henkilöitä tulemaan tutustumaan esitteisiin sekä juttelemaan kanssamme. Ohitsemme kulki pariskunta ja miehen huomatessa teemamme hän nopeasti huiskaisi meihin päin kädellään ja huudahti ”ei minulla ole mielenterveyttä”. Hän otti vaimoa käsivarresta kiinni ja vauhti kiihtyi meistä poispäin.

Mitä tämä tositarina sinussa herätti?
Saako mielenterveysteema sinussakin samankaltaisen reaktion aikaan?

Minussa tämä herätti hämmennyksen ja humoristisen huolen: ”ei minulla ole mielenterveyttä”. Ajattelin, että sitten on jo haastava tilanne, jos ei ole mielenTERVEYTTÄ. Meillä kaikilla on mielenterveyttä, vaikka meillä olisi vakavaksi mielensairaudeksi luokiteltu sairaus tai elämäntilanteen mm. liiallisen työnkuorman ja palautumisajan ristiriidan seurauksesta ilmenevää ahdistusoireilua.

Merkittävä kysymys onkin, miten ruokit mielenterveyttäsi? Teetkö työpäivän aikana palauttavia tekoja itsellesi? Mitä ne teot ovat juuri sinulle? Pidätkö taukoja yksin vai yhdessä muiden kanssa, pidätkö etäpäivän, hengitätkö päivän aikana tietoista, rauhoittavaa hengitystä, heitätkö huumoria, syötkö itsellesi hyvää tekeviä ruokia ja välipaljoja, teetkö taukojumppaa, kuunteletko musiikkia jne.?

Mitä teet työpäivän jälkeen itseäsi palauttaaksesi? Fyysistä liikuntaa, saunaa, puolison/ perheen kanssa yhdessäoloa, television/ sarjojen katsomista, eläinten kanssa olemista, opiskelua, kodin askareita, puutarhatöitä, kulttuuriharrastamista, pelien pelaamista jne.?

Merkittävintä on, että olet tietoinen itsellesi sopivista mielenterveyttä edistävistä keinoista. Näin voit tuumia, että mielenterveys on sinulle tärkeää ja teet työssäsi sekä vapaa-ajalla valintoja sitä edistääksesi.

Rohkaisen sinua vielä pohtimaan kolme toimea työpäiväsi ajalle toteutettavaksi ja kolme vapaa-ajalle, jotka toimivat sinun mielenterveyttäsi edistävinä keinoina, mitä ne ovat? Voisiko näistä keskustella seuraavassa tiimissänne/ työpaikkakokouksessanne?

Tutustu tarjoamiimme työhyvinvointiin liittyviin koulutuksiin

Johanna Vilppola
Työhyvinvoinnin ja kriisityön asiantuntija
010 526 6031
johanna.vilppola@treili.fi