OLETKO PIIPUSSA ENNEN LOMAA? – NAPPAA VINKIT TILANTEEN HELPOTTAMISEKSI

Lomalle voi siirtyä ilman, että ensimmäinen viikko menee töistä toipuessa. Tärkeää on varata aikaa lomaan valmistautumiseen.

Kevät etenee ja kesälomat siintävät horisontissa. Havaintoni työyhteisöistä näin kesän kynnyksellä on, että ihmiset ovat väsyneitä. Se näkyy työyhteisöissä ärtyisyytenä, lyhytpinnaisuutena, keskittymisvaikeuksina ja joskus jopa epäasiallisena käytöksenä kuten kyräilynä tai pahanpuhumisena selän takana.

Kun väsymys lisääntyy, moni painaa yhä enemmän kaasua. Vauhdin kiihtyessä havainnot kapenevat sekä tulkinnat ja virheiden määrä lisääntyvät. Työskentely muuttuu suorittamiseksi. Tässä olotilassa työkavereiden kysymykset, tietämättömyys ja uuden ideointi ärsyttävät ja tuntuvat oman työn hidastamiselta. Monella voi olla olotila, että maailma täytyy saada valmiiksi ennen kesälomaa. Sitten kesäloman koittaessa rojahdetaan suorin vartaloin lomalle, josta ensimmäinen viikko menee puhtaasti toipumiseen viimeisten viikkojen työkuormasta. Kuulostaako tutulta?

Ratkaisuna ”ruksipäivät”

Mitä sitten voisit tehdä tänä kesänä toisin? Miten painaa jarrua juuri silloin, kun on vastustamaton tarve kiihdyttää ja painaa kaasua?

Ensimmäisenä on tunnistettava oma ajattelu- ja toimintamalli loman lähestyessä. Painatko kaasua, ja jos painat, minkä vuoksi? Mitä teet viimeisinä työviikkoina ja erityisesti viimeisenä työpäivänäsi ennen lomalle jääntiä? Mihin aikaan laitat sähköpostiisi lomaviestin? Oletko pyhittänyt kalenteristasi tilaa loma-asioiden hoitamiselle?

Loma tulee harvoin kenellekään täydellisenä yllätyksenä, vaan pääsääntöisesti kesäloma on tiedossa jo hyvissä ajoin. Siksi samalla kun merkitset loman kalenterisiisi, merkitse myös muutamat viimeiset työpäivät (2–3 päivää) kalenteristasi ”ruksipäiviksi” eli päiviksi, jolloin hoidat vain asioita, jotka eivät muuten hoidu lomasi aikana. Näihin päiviin ei enää oteta uusia ideointipalavereita tai äkillisiä kokouksia, jotka voidaan hoitaa lomasi jälkeenkin.

Yleensä aina ennen lomaa tulee akuutteja asioita, jotka on vielä pakko hoitaa. Silloin on hyvä, että kalenterissa on niille varattua tilaa, juuri ne 2–3 ruksipäivää. Näin varmistat suuremmalla todennäköisyydellä sen, että viimeinen päivä ennen lomalle jääntiäsi on mahdollista pyhittää lomaohjeistuksen ja lomaviestin kirjoittamiselle, työpöydän siistimiselle ja tunteelle, että voit rauhassa lähteä lomalle.

Kannusta myös työkavereita kokeilemaan

Usein kuulee sanottavan, ettei tällainen ajan varaaminen onnistu minun työssäni, sillä asioita on vain niin paljon. Monen työssä sekin voi olla totta. Paljolti kysymys on kuitenkin siitä, että päätät lähteä lomalle toisin kuin aiemmin. Tällöin myös onnistumisen todennäköisyys on suurempi.

Uuden toimintatavan kokeilua kannattaa sanoittaa työyhteisössä laajemminkin. Hienointa on, jos päätätte kokeilla tätä koko työyhteisön voimin. Jos toimit esihenkilötyössä, voit kannustaa tiimiäsi kokeilemaan ruksipäiviä.

Hoivatyössä ruksipäivät voivat tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lomalle jäävä henkilö saa tehdä rauhassa tarvittavat kirjaukset omista asiakkaistaan. Näin hän pystyy varmistamaan sujuvan tiedonsiirron, eivätkä asiat putkahtele mieleen lomalla. Asiantuntijatyössä ruksipäivät voivat olla sopimus, että kalenterissa näkyy varaus, jossa lukee ”loma-asiat”. Se toimii muistutuksena myös muille, ettei kyseiselle henkilölle ehdoteta enää kokouksia tai palavereita kuin äärimmäisen kriittisessä tilanteessa.

Jos kesälomasi on jo niin lähellä, ettet ehdi kokeilla tätä tänä kesänä, voit hyvin testata ruksipäiviä esimerkiksi syys- tai joululoman yhteydessä. Pääasia on, että kalenteroit päivät hyvissä ajoin ja päätät, että ne ovat varattuina hallitulle lomalle jäämiselle.

Mukavaa kesäloman odotusta kaikille!

Sanna Miettinen
työhyvinvointipalvelujen johtaja
050 576 8443
sanna.miettinen@treili.fi