Olipa hyvä, että taas tuli yöllä valvottua – kärsitkö aamuyön unettomuudesta?

Eräänä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä eräs tunnollinen, sinnikäs ja ahkera työntekijä heräsi aamuyön tunteina. Hänen mieleensä tulivat seuraavan päivän ja viikon työt. Hän pohti eri tehtäviä, suunnitteli työtään, pohti ihmissuhdekohtaamisia, puntaroi mahdolliset tulevat virheet ja huolehti työtovereidenkin asioista, että hekin saisivat työnsä hyvin tehdyksi.

Työntekijä oli juuri nukahtamassa uudelleen, mutta onneksi mieleen tulivat vielä puolison asiat sekä appivanhempiin, lemmikkiin ja naapuriinkin liittyvät mietteet. Uni karkasi vielä pitkäksi aikaa. Työntekijälle tuli aamuyön tunteina paljon hyviä mietteitä ja hän sai ratkottua tulevan viikon asioita. – Huh, hyvä ettei valvonut turhaan.

Toki siinä pohtiessa saattoivat jotkut asiat suurentua ja epätoivo kolkutella mieltä. No lopulta työntekijä saattoi kuitenkin todeta, että hyvä ettei turhaan murehtinut, sillä joskus ikävätkin asiat on kohdattava. Lopulta viiden-kuuden maissa työntekijäparka nukahti uudestaan valvottuaan muutaman tunnin. Hänen onnekseen kello soi jo hetken päästä, sillä ”hereillä ihminen on parhaimmillaan.”

Tuntuuko tarina sinulle tutulta, ja mitä ajatuksia se sinussa herätti? Mitä keinoja sinulla on käytössä, jos olet tuo työntekijä? Tunnen muutamia tarinan kaltaisia henkilöitä, ja joskus näen tuollaisen työntekijän katsovan minua peilistäkin.

Unettomuus etenkin ennen alkavaa työviikkoa on harmillisen yleinen vaiva. Stressi pitää mielen ylivireänä ja aamun herätys sekä huolet työviikon tehtävistä ylläpitävät kehon valmiustilaa. Monesti myös viikon aikana arkiyöt nukutaan huonommin ja tilannetta yritetään paikata viikonlopun unilla. Käytännössä kaksi pidempään nukuttua yötä eivät kuitenkaan palauta kehoa univajeesta ja tilannetta vaikeuttaa heti viikon alkuun huonosti nukuttu yö.

Tässä vinkkejä siihen, miten mieltä voi yrittää rauhoittaa ja saada ajatuksissa pyörivät asiat pois mielestä:

  • Varaa sängyn viereen kynä ja paperi, johon yöllä mieleen tulevat asiat voi lyhyesti
    kirjoittaa.
  • Varaa illalle hetki aikaa, jolloin tietoisesti pohdit tulevan viikon työasiat, jotta niitä ei yöllä
    tarvitse miettiä.
  • Suunnittele seuraavan työvuoron/työvuoroputken asiat perjantaisin tai vuorotyötä
    tekevänä edellisen työvuoron lopuksi.
  • Harjoittele ennakointia ja varaa kalenteristasi tietoisesti aikaa asioiden suunnitteluun.

Toivottavasti nämä keinot auttavat paremman unen löytämiseen. Toivon kauniita unia jokaiselle!

Johanna Vilppola
Työhyvinvoinnin ja kriisityön asiantuntija
050 470 5057
johanna.vilppola@treili.fi