Tunnistatko omat puolustusmekanismisi? – Erilaiset reagointitavat voivat aiheuttaa hämmennystä

Kuva hämmentyneestä naisesta ja vihaisesta miehestä

Viime päivien uutisointi ja koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot ovat herättäneet meissä jokaisessa monenlaisia tunteita. Kaiken myllerryksen ja muutosten keskellä on hyvä ymmärtää, että psyykkiset tavat reagoida kriisi- ja poikkeusoloihin ovat yksilöllisiä ja erilaisia.

Omien ja toisten reaktioiden ymmärtäminen auttaa meitä selviytymään muutos- ja kriisitilanteista nopeammin. Jos emme tunnista omia reaktioitamme tai yritä ymmärtää toisten reagointitapoja, voi vuorovaikutus hankaloitua niin työssä kuin kotonakin. Ota siis hetki aikaa itsellesi ja pohdi miten sinä reagoit tilanteeseen:

  • Sanotko heti varmuuden vuoksi ”Ei, en pysty, en osaa”, kun joku ehdottaa muutosta omiin rutiineihisi tai tehtävänkuvaasi? (vastustus)
  • Varmisteletko aikaisemmin osaamiasi asioita työtovereiltasi, esimieheltäsi tai kumppaniltasi? (taantuminen)
  • Tuntuuko ettet saa oikein mitään tehtyä, et edes niitä asioita, joita voisit tehdä? (lamaantuminen)
  • Nousetko takajaloillesi puolustamaan mielipidettäsi? (hyökkäys)
  • Syytätkö toisia, esimerkiksi esimiehiä, hallitusta, organisaatiota tilanteesta tai sen hoitamisesta? (syyttäminen)
  • Pyritkö­ aktiivisesti unohtamaan uuden ja haastavan tilanteen? Et ehkä halua miettiä koko tilannetta? (kieltäminen)
  • Mitätöitkö herkästi muiden toimia? Asioita ei ole tehty oikein, viestit on huonosti kirjoitettu tai ainakin liian myöhään? (mitätöiminen)
  • Sanotko ”kyllä” ja et kuitenkaan toimi ohjeiden mukaisesti, esimerkiksi pese käsiäsi? (passiivinen aggressiivisuus)
  • Lasketko tilanteesta huumoria? Naurattaako sinua toisten reaktiot asioihin? (huumori)
  • Ajatteletko, että olet tilanteen yläpuolella tai siitä ulkopuolinen? Virus ei tartu minuun tai on muiden, esimerkiksi valtion tai esimiehen tehtävä ratkaista pandemian aiheuttamat ongelmat? (kaikkivoipaisuus itseä ja muita kohtaan)

Pidä itsestäsi huolta, selviydyt paremmin

Mieli on terve, kun se reagoi muutokseen ja käytämme edellä esiteltyjä puolustuskeinoja. Omien reaktioiden ymmärtäminen on tärkeää, sillä usein reagoimme samalla tavalla kriisi- ja poikkeusoloissa kuin reagoimme muutoksiin myös muuna aikana. Tietoisuus omista psyykkisistä puolustuskeinoista havahduttaa huomioimaan myös toisten puolustuskeinoja. Työpaikalla reagointitapojen erilaisuus saattaa ilmetä esimerkiksi niin, että yhden työntekijän lamaantuessa työtovereita voi turhauttaa kollegan saamattomuus. Lamaantuneelle itselleenkin tilanne saattaa kuitenkin olla uusi, jolloin oma alentunut suoriutuminen voi ihmetyttää.

Pitämällä huolta itsestäsi voit helpottaa selviytymistäsi erikoistilanteissa sekä sujuvoittaa vuorovaikutusta eri tavoin reagoivien ihmisten kanssa. Mielelle, aivoille ja koko keholle on hyvä antaa lomaa huolehtimisesta, murehtimisesta tai asioiden järjestelemisestä. Vuorovaikutustilanteissa voit kiinnittää erityistä huomiota itseesi ja omiin reagointitapoihisi. Arvostusta muita kohtaan voit viestiä kuuntelemalla ja tuomalla oman mielipiteesi rakentavasti esiin. Keskity nykyhetkeen ja nykyhetkestä eteenpäin. Tärkeää on hyväksyä oma ja muiden rajallisuus, eli pysyä niissä asioissa, joihin voi itse vaikuttaa.

Mikäli tarvitset työkaluja työyhteisösi hyvinvointiin, lue lisää palveluistamme.

Johanna Vilppola
Työhyvinvoinnin ja kriisityön asiantuntija
050 470 5057
johanna.vilppola@treili.fi