Treilillä olemme tottuneet tarkastelemaan yhteiskuntaa apua tarvitsevien näkökulmasta. Asiakkaitamme ovat muistisairaat ikäihmiset, mielenterveyskuntoutujat, haastavassa elämäntilanteessa olevat perheet sekä hyvinvointia tavoittelevat työyhteisöt. Poikkeusaikoinakin, ja ennen kaikkea juuri silloin, meidän on kannettava vastuu heikoimmista. Nyt kriisissä asenteemme syventyvät entisestään: kannamme huolta asukkaista, asiakkaista ja työtovereista entistä voimakkaammin.
Etätyön, lomautusten ja erilaisten poikkeustyöjärjestelyjen aikana tuntuu epätodelliselta, että kotiemme ja yksiköidemme elämä pyörii enimmäkseen entiseen malliin. Keskiviikkona leivotaan pullaa, koska keskiviikko on leipomispäivä. Pyynikillä käydään kävelyllä kuten aiemminkin ja perheiden nuoria tavataan normaalisti. Työnohjaukset ja työntekijöiden Helpparipalvelut toteutetaan etäjärjestelyin. Työvuoro alkaa, työvuoro loppuu ja päivä kääntyy toiseen. Lähes ainut asia, mikä tuo poikkeusajat arkeemme on se, ettei omaisia näy vierailuilla. Vaikka tiedostammekin, että jossain kohtaa tilanne muuttuu meilläkin, niin tässä hetkessä voimme sanoa meillä kaiken olevan hyvin.
Työyhteisömme luo perustan selviytymiselle
Kriisitilanne pidetään hallinnassa hyvällä ennakoinnilla, tosiasiat tunnistamalla ja yhteistyöllä. Suurin osa kriisihallintaa tehdään silloin, kun asiat ovat hyvin. Henkilöstön kouluttaminen toteutetaan ”rauhan aikana”. Samoin organisaation prosessit ja käytännöt sekä organisaatiokulttuuri rakennetaan silloin, kun kaikki on hyvin. Organisointi, osaaminen, orientaatio – olemme kiinnittäneet näihin asioihin systemaattisesti huomiota jo hyvän sään aikana, joten meillä on vankat eväät selvitä kriisitilanteesta toiminnallisesti, taloudellisesti ja henkisesti.
Julkaisimme eilen työntekijöillemme kriisitilanteen ohjeistuksen. Määrittelimme kriisitilanteeksi tilanteen, missä kaikki tai moni omista työntekijöistämme sairastaa samanaikaisesti tai missä suuri osa asukkaista tai asiakkaista sairastaa samanaikaisesti.
Mahdollista kriisitilannetta varten olemme varautuneet huolella. Olemme rakentaneet Treilille oman sijaisreservin, missä on tällä hetkellä noin 40 työntekijää. Johtamisen, organisoinnin ja päätöksenteon turvaamiseksi johtoryhmä on tarkentanut sijaiskäytäntöjään. Jokaisen työvuoron kriittiset tehtävät ja työvuoron kulku on kuvattu yksityiskohtaisesti ja tarvittaessa vakityöntekijöille voidaan ottaa kuvayhteys kotiin. Jokaisessa yksikössämme tehdään ruoka itse, mutta kriisitilannetta varten on neuvoteltu ruokatoimituksista ulkopuolisen yhteistyökumppanin kanssa. Pintojen pyyhintään, pyykkihuoltoon ja perussiivoukseen on jo nyt palkattu lisäväkeä. Lääkehoidon toteutumisen turvaaminen on mietitty aukottomaksi. Suojautumistarvikkeita (käsidesi, hanskat, kasvosuojat, yms.) meillä on melko hyvät varastot. Lääkäriyhteistyön, omaisyhteistyön ja viranomaisyhteistyön toimivuus on varmistettu. Varautumisryhmämme kokoontuu jokainen arkipäivä klo 9–10 päivittääkseen tilanteen. Viestintäsuunnitelman mukaisesti henkilöstölle lähetetään sähköpostiviesti vähintään kerran viikossa ja intraa päivitetään lähes päivittäin.
Henkilöstö tekee arvomme todeksi
Treilin arvot ovat toivo, luottamus, arvostus ja rohkeus. Suurimpana niistä tässä hetkessä on toivo. Toivo on lahja, josta ei tarvitse luopua. Se ei ole takuu paremmasta maailmasta, mutta se on uskoa siihen, että kaikki järjestyy. Treilillä toivon kantajia ovat työntekijät – kaikki 200. Työntekijät välittävät, venyvät, ovat toimeliaita ja väsymättömän oloisia.
Vahvassa yrityksessä arvot eletään todeksi kriisin hetkellä. Arvostus, luottamus, rohkeus ja toivon ilmaisu kulkevat kaikkiin suuntiin. Johdosta työntekijöihin, työntekijöistä johtoon, ja ennen kaikkea työtoverilta työtoverille asemasta tai roolista riippumatta.
Treilin, ja muiden kaltaistemme toimijoiden, henkilöstö tekee työtään nyt erittäin kovan paineen alla. Tilanteeseen ei ole nähtävissä helpotusta lähiviikkoina. Henkilöstö tarvitsee työrauhan ja kaiken saatavilla olevan tuen tässä vaikeassa tilanteessa. Tätä työrauhaa tulee meidän kaikkien yhdessä kunnioittaa.
Kukaan ei varmuudella tiedä mitä on tulossa, mutta haluaisin jo tässä kohtaa kiittää kaikkia työntekijöitämme, asiakkaitamme, asukkaitamme, omaisiamme, viranomaisia ja yhteistyökumppaneitamme siitä voimasta, taidosta ja tahdosta, mitä olette osoittaneet. Tässä ajassa teemme sen mikä täytyy, mutta toivosta emme suostu tinkimään.
”Toivo on kuin aurinko. Jos siihen uskoo vain kun sen näkee, ei selviä yön yli.”
– Prinsessa Leia
Kirjoittaja
Leena Lehtonen
- toimitusjohtaja
- 040 704 4280
- leena.lehtonen@treili.fi